Hitta ett annat ”rätt sätt”
Jag satt på ett möte och diskussionen höll på att avslutas, när plötsligt en kvinna sträckte upp handen och frågade: ”Skulle man inte kunna göra på något annat sätt?”. Hela gruppen skruvade på sig och till slut sa ordförande lite irriterat: ”Men nu har vi ju bestämt oss för att göra som förra året … och det var ju inget fel på det … så varför uppfinna problem som inte finns?. Kvinnan såg lite förvånad ut, men sa sedan med lätt röst: ”Nej jag sa aldrig att det var fel. Jag bara tänkte att vi kunde fundera en stund på om det kanske fanns fler rätt sätt.”
”The best way to get a good idea – is to get a lot of ideas.” Linus Pauling
Det är synd att människor uppfattas som krångliga när de vill utveckla en tanke.
Tänk om vi istället kom överens om att ifrågasättande inte automatiskt är ett kritiserande, utan en sund strävan efter utveckling och för att hitta fler ”rätta svar”. Tänk om praxis var att komma på så många lösningar som möjligt. Eller som Linus Pauling, Nobelpristagare i kemi sa: ”The best way to get a good idea – is to get a lot of ideas.”. Något behöver ju inte vara fel, för att det finns fler rätt.
När okunskap blir en tillgång
Alla människor är födda kreativa med förmåga att tänka ut nya lösningar. Vi hade aldrig kommit ur grottorna, om vi inte hade kunnat tänka nya, oprövade tankar och letat efter fler rätta svar. Vi har alla en nyfiken själ spirande inom oss … och receptet är att ställa fler frågor.
Lyssna bara på ett barn. ”Varför?” ”Varför?” ”Varför det?”. Deras naturliga nyfikenhet ifrågasätter saker för att förstå hur de fungerar. Barn provar olika lösningar – plockar isär och sätter ihop igen … fast på ett nytt sätt. De kombinerar ting som till synes inte har någon koppling. De förstorar, förminskar, tar bort, lägger till och byter ut. De använder naturligt alla de kreativa verktyg som många vuxna har glömt bort. Okunskapen har blivit en tillgång.
”Om du blir ombedd att leta efter nålen i en höstack, letar du tills du hittar nålen … men jag letar tills jag har hittat alla nålar.”
Albert Einstein
Ta makten över kunskapen
”Men kunskap är väl ändå viktigt”, säger vän av ordning. Ja självklart – kunskap är den grund som vi står på. Men när den blir en begränsning i vårt tänkande, måste vi träna på att se förbi den och inte vila i tron att vi har alla svar. Albert Einstein fick en gång frågan om vad som skiljde honom från andra. Han svarade: ”Om du blir ombedd att leta efter nålen i en höstack, letar du tills du hittar nålen … men jag letar tills jag har hittat alla nålar.”
Han hade en strategi att leta efter FLER ”rätta svar” och nöjde sig inte med det första bästa. Eric Schmidt, VD på Goggle, sa en gång: ”Vi driver det här företaget med hjälp av frågor, inte svar”. Han visste att om man fortsätter ställa frågor, har man också möjlighet att hitta bättre svar.
Att belöna med en ny utgångspunkt
Så vad fick oss att överge denna naturliga förmåga? Ja vi belönas om vi smälter in i gruppen och tänker lika. Vi belönas om vi levererar de svar som redan är uttänkta, istället för att söka nya. Risken för att INTE få sin belöning, väger tungt i vår mänskliga natur. Men om spelreglerna hade varit annorlunda, hade också människans agerande kunnat ändras. Om vi tränade på att ställa fler frågor istället för att bara leta efter svar – hur hade undervisning kunnat se ut då? Om ett misslyckat försök belönades på arbetsplatser och istället sågs som första steget mot en lyckad lösning – hur många fler hade då vågat ta risker att prova det oprövade och leta efter fler svar?
”Tänkande” på schemat
Jag tror att alla lärare tycker att det är viktigt att lära elever att tänka. Men hur många skolor har ”nytänkande” inskrivet i läroplanen? Just nu skriker hela näringslivet i kör om hur viktigt det är att öka innovationskraften i företag och organisationer. Men hur många vet hur man gör? Vi har ju inte fått lära oss tänka innovativt.
I Venezuela har varje barn två timmar schemalagd tid i veckan under hela sin utbildningstid för att träna tankearbete. I Malaysia har man undervisat i ”tänkande” de senaste tio åren. I Singapore, Australien, Nya Zeeland, Kanada, Mexico och USA använder man tankemetoder i många skolor. Det är alltså inget nytt. Delar av världen har för längesedan förstått att konsten att ”tänka på tvären” är en förutsättning för att ligga i framkant.
Så nu är det dags även för oss att föra in nytänkande och kreativt självförtroende i både skolor och på arbetsplatser. Då skapas den framtida, innovativa kraft, som vi nu så väl behöver för att kunna konkurrera. Det är då vi lär oss att leta efter fler ”rätt sätt” och våga ställa frågan: ”Skulle detta kunnat göras på ett annat sätt?”, utan att uppfattas som besvärliga.
Få tillgång till alla kreativa verktyg när du blir GRATIS medlem i "Creative Toolbox"