Headline Online
När någon hittar en lösning på ett problem – ställ då frågan ”Kan man inte göra på något annat sätt?”. Ställ fler frågor för att hitta fler rätta svar. Du kommer kanske möta motstånd och få kritik – men ge dig inte. Det är inte alltid nödvändigt att något är fel, bara för att det finns mer än en lösning. Leta efter fler rätt! Det är då man kan komma på en riktigt bra idé!
Läs mer →Läs något nytt i sommar eller se en film som stimulerar kreativiteten och förändringslusten. Att ta andras tankar till hjälp och låta hjärnan luras att träna på att ta en annan väg, är ett sätt att få nya idéer och uppslag. Använd dem som en språngbräda för ditt nya tänkande. Här får du tips på böcker som både innehåller hjärngympa och går på djupet kring kreativitet. Här får du också tips på kreativa filmer som ger hjärnan en knuff att tänka på ett nytt sätt.
Läs mer →Att bygga sitt varumärke inifrån och ut, dvs att förstå att allt det som alla gör och säger på företaget, är en del av varumärket, är A och O för att få det konkurrenskraftigt. I Malmö råder Eurovisionfeber … men det handlar om så mycket mer än bara schlager. Det handlar om att bygga varumärket ”Sverige” inifrån. Och det är vi alla en del av. Fjärilen och deras tagline ”we are one”, är inte valda av en slump. Det skulle kunna vara alla verksamheters paroll.
Läs mer →Det är en konst att hitta mönster och samband där man minst anar att hitta dem. Alltihop handlar om att våga förvänta sig det oväntade och vara mottaglig. Det kan leda dig till en helt ny utveckling av din idé och nya lösningar. Att söka efter intryck på nya, okända marker, är ett sätt att utveckla sin kreativitet.
Läs mer →Din arbetsmiljö påverkar dig. Men hur påverkar den din kreativitet? Vad skulle hända om vi ändrade på företagets arbetsmiljö genom att låta ledarna sitta en viss del av sin arbetstid mitt i kontorslandskapet vid ett runt bord … tillgänglig för varandra och medarbetarna? Skulle de signalera mer öppenhet, större förändringsbenägenhet och förbättra kommunikationen? Skulle de samarbeta bättre med varandra och skapa forum för nya idéer och nytänkande? Framtidens kontor kanske inte kommer vara vad de brukar.
Läs mer →Att ha en tydlig framtidsbild kan vara A och O för att lyckas nå ett mål. Hur många företag har visionen visualiserad för samtliga medarbetare? Om det som du ser framför dig är det du ska att förverkliga, är det viktigt att bilden är tydlig. Hur har du visualiserat du din framtidsbild? Som skärmsläckare eller som tavla ovanför skrivbordet?
Läs mer →Nu har du GRATIS tillgång till en kreativ verktygslåda full av inspiration, verktyg och idékickar. Gå med i Headline Creative Toolbox, börja tänka ”på tvären” och utveckla ditt företag åt ett nytt håll. Om vi ska bli framgångsrika behöver vi hitta nya, innovativa lösningar. Därför vill jag ge dig en digital ”verktygslåda” full av inspiration, kreativa verktyg och tankekickar, tillgänglig när helst du behöver tänka nytt. Den kommer ständigt att fyllas på, ändras och utvecklas. Materialet är organiserat kring en affärsutvecklande metod som du kan följa … eller inte – valet är ditt. Låt dig inte begränsas – tänk utanför boxen!
Läs mer →