När man har fått ihop en massa idéer, är det dags att bestämma sig för vilka man ska fortsätta jobba med och utveckla. Ofta står man kanske där med en massa idéer som man inte förstår hur man ska hantera. Med en snabb grovsortering, får man lite ordning på kaoset.
- Skriv upp det ursprungliga problemet och ert mål framför dig eller gruppen så att alla kan jämföra idéerna med det.
- Se till att varje idé är skriven på en egen lapp. (Post it-lappar är väldigt användbart, då de kan klistras upp och enkelt flyttas om man ångrar sig. Man kan också utnyttja att de kan olika färger.)
- Ett snabbt sätt för att få en överblick, är att sortera idéerna i tre högar:
1) lovande
2) intressanta möjligheter
3) omöjliga
Sätt upp tre blädderblocksblad eller dela in en whiteboard i tre delar och skriv varje rubrik överst. Diskutera er fram var varje idé kan höra hemma. Är det någon idé som ni inte kan komma överens om – lägg den i grupp 2 så länge.
[ Alternativt kan man alla markera alla i grupp 1 med tre prickar, grupp 2 med två prickar och grupp 3 med en prick. ] - Finns det tid, kan det vara bra att samla idéerna från grupp 1 och 2 under rubriker som t.ex försäljning, marknadsföring osv. När du omarrangerar idéerna kan det få dig att se nya kombinationer och möjligheter.
- Prova också att kombinera en idé ur grupp 1 med en idé ur grupp 2, för att komma fram till en riktigt vinnande lösning.